De notaris neemt bij het opstellen van de verklaring van erfrecht een aantal vaste punten in acht. In eerste instantie moet worden vastgesteld wie de erfgenamen zijn en wat precies onder de nalatenschap valt. Als één of meer banktegoeden tot de nalatenschap behoren, zullen de meeste banken voor vrijgave van de tegoeden of voor wijziging van de tenaamstelling van een rekening een verklaring van erfrecht vragen. De bank moet immers weten of zij wel met de juiste persoon of personen te maken heeft.
In de verklaring van erfrecht verklaart de notaris welke personen op grond van de wet en/of op grond van een eventueel testament de erfgenamen zijn en op welk deel van de erfenis zij recht hebben. Daarvoor hebben zij voor het opstellen van de verklaring bewijsstukken nodig. Het gaat daarbij onder meer om: het overlijdensbewijs, informatie van het Centraal Testamentenregister, gegevens van de Gemeentelijke Basisadministratie, een eventueel trouwboekje, een eventueel testament en een kopie van het legitimatiebewijs met de overige personalia van de erfgenamen.
Voor zover deze gegevens niet aanwezig zijn, worden deze opgevraagd. Doorgaans kost het verzamelen van de bewijsstukken enige tijd en berekenen de desbetreffende instanties kosten voor het leveren van de informatie.
Naast het opstellen van de verklaring van erfrecht, kunt u de notaris ook opdracht geven om te zorgen voor: de successieaangifte; de akte van verdeling van de nalatenschap; de inschrijving van de verklaring van erfrecht in het kadaster (als onroerend goed tot de nalatenschap behoort).
Ter aanvulling op uw testament bij de notaris maken wij graag uw uitvaartcodicil op. Hierin kunt u exact vastleggen wat uw wensen zijn voor uw eigen uitvaart.
Wilt u meer weten over het maken van een testament of codicil? Neem dan contact met ons op.